Direktlänk till inlägg 9 mars 2010

Dora är sjuk...

Av Ingrid - 9 mars 2010 12:01

Till synes en frisk men trött gosig fralla. Dora "trynar" i filten.


När jag tog den här bilden så haltade Dora. Vi var hos veterinären på Solstadens Smådjursklinik den 28 januari och fick Rimadyl, som hon åt i 14 dagar. Så i förra veckan så hade vi en telefontid eftersom hon inte blivit bättre utan snarare sämre, vilket vi var både förvånade och mycket bekymrade för. Så vi bokade in ett besök hos veterinär Helene och så skulle veterinär Jörgen titta på hennes halta ben under måndagen igår.


Så i helgen som var så blev hon mycket sämre. Hon hade dålig balans, eller rättare sagt hade svårt att styra kroppen. Jag liksom upplevde henne stel och hon trippade fram när hon gick. Halkade på golvet. Jag blev riktigt orolig för att hon kanske hade fått en hjärnblödning. Emellanåt så lutade hon sig mot dörrposter eller väggar när hon var uppe och gick. Mycket oroande och fort gick det men alla symptomen kom inte samtidigt utan gradvis även om det gick fort.


I söndagskväll så var jag så orolig och beklagade mig för min väninna Susanne och beskriver symptomen för henne och hon som har djur omkring sig frågar om Dora har blivit fästingbiten? Va säger jag, hon är ju halt. Jag kopplade inte ihop något av hennes symptom med en Boreliainfektion alt. en Anaplasmosinfektion (f.d. ehrlichios), utan när hon säger Borelia så är det bara konstigt.


Igår måndag så lämnar vi in henne till Solstadens Smådjursklinik eftersom Jörgen har så fullt att det är svårt att boka tid hos honom. Han skulle kika på henne mellan patienter. Helene skulle ringa när de undersökt Dora.

Jag surfade runt på nätet och hittade massor av ställen att läsa på, om just Borelia- och Anaplasmosinfektioner. Alla pratade om att det kan börja med just en hälta.

Vid 17-snåret ringde hon och lät lite sur eftersom Doras symptom inte alls stämde med hältan, snarare hjärnblödning alt hjärnhinneinflammation eller hjärntumör. Men vi diskuterade faktiskt Borelian vid det här samtalet och hon ville kolla lever och njurarna på henne först innan hon gav henne penicillin för en ev Boreliainfektion. Hon skulle återkomma vid 19-snåret per telefon.


19:40 ringer hon upp och då har de kollat reflexer, som är helt ok. Hon har till o med tagit en ny röntgen och kollat nackkotpelaren o ryggen för att utesluta något hon hade kunnat missa vid den allra första behandlingen. Inget konstigt med någon av röntgenblderna. Blodproverna på levern och njurarna var också ok. De hade tagit ett prov motsvarande människans sänka (vet inte vad detta heter inom veterinärmedicin). Det var också ok.

Så hon hade satt in en kraftig dos med penicillin blandat med vätska och någon dextrosollösning, intravenöst. Hon fick också Cortison intravenöst. Så bestämde Helene att hon ska få gå på penicillin ett tag för att se om hon blir bättre. Och så fick vi hämta hem "hushållsgrisen" :)


Hon har sovit hela natten men blivit så kissnödig fram på småtimmarna att hon satt sig i kanten på fällen i Biabädden. En skamsen och flämtande hund mötte husse i morse. Men vad gör väl det. Hon har ätit sin mat idag och vilat i sin hage, men också flämtat en del. Jag upplever henne redan bättre :) Så just nu är jag inte lika orolig.


    

Här vilar hon nu på förmiddagen.


Fy vilka läskiga baskelusker Fästingarna bär med sig. Hon blev biten vid två tillfällen där de äckliga krypen satt några dagar. Den ena gången precis vid vecket till vulvan och den andra gången under augusti tror jag det var, mellan de bakersta tuttarna.

Jag tyckte att jag var så noga och kollade men dessa två missade jag och så sprayade vi ju henne med medel innan vi gick ut. Jag kommer alltid att behandla mot dessa äckliga kryp hädanefter. Vilket medel vet jag inte just nu, men vi har tidigare använt Frontline på katterna och det har funkat, så kanske blir det just det medlet på hundarna också.

 
 
Lena

Lena

9 mars 2010 13:56

Hallå!
Mycket intresant läsning! även om än det varit jobbigt för er alla!!..
Fästingar är ett gissel!! hua vilka eländiga kryp som kan ställa till det!!
Nästa år ska jag åxå ge dom medel mot dessa små kryp! för hur noga jag än undersökte dom varje dag, så satte det baske mej fast 2 på var under förra sesången, som han suga ett tag hua... & vem vet, det kan vara en för mycket...
Har en bloggvän i södra Sverige med en Shelti, som fick Borelia! som satte sej i käken! var väldigt sjuk..
Hoppas ni kommer till rätta med problemet!
Jo föresten! undrar så vart dina hundar kommer drån för kennel?
Kram! /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

9 mars 2010 16:47

Ja du Lena, om jag kunde tyda den vitrysska stamtavlan som tillhör Dora så skulle jag berätta det för dig. Kraken har rest från Vitryssland till Lettland. Från Lettland till Sverige. Parad två gånger. Såld som dräktig på blocket.
Så när vi hämtade henne i nov. -08 så hade hon fått sin andra kull med 8 valpar och dessa små gryn var då exakt 2 veckor. 2 av tjejerna blev kvar hos oss.
Alla tre ska stanna och det är inget annat som gäller. När det blir bra med Dora och hennes borelia ska jag maila chefen på registreringen på skk eftersom jag har varit i kontakt med vitrysska kennelklubben flertalet gånger, men blir inte klok på deras enda svar. Trots upprepade mail så har jag inte fått svar på hur jag ska våga skicka en originalstamtavla till vitryssland för att kunna få den exportstamtavlan som skk kräver för inregistrering i skk.

Detta var kortversionen ;)

Ser redan förbättringar hos Dora nu under eftermiddagen :)

Mås så gott
Kram

http://solfrallan.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

9 mars 2010 17:23

Oj oj oj... tur dom kom till kärleken till slut! :-)
Kram!

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Maddo

Maddo

9 mars 2010 18:44

Ugh, låter inte alls skoj! Hoppas hon mår bättre snart! Bävar för om Tessis skulle bli sjuk någon gång.. :( Kramar

http://blogg.dreammaddo.se

 
Ingen bild

Jessica Å Donna

10 mars 2010 12:00

Hoppas Dora blir bättre fort!!! Inte alls kul när dom är dåliga! Vi testade färskfoder på Donna, hon tålde det inte alls, blev jättedålig så nu äter hon allergifodret igen. det fungerar hon bra på! Hur mår dom små?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid - 27 november 2012 08:22

Kanske borde jag göra lite uppdateringar...

Av Ingrid - 23 maj 2011 01:24

Ja inte för att jag vinner, mest för att det skulle vara en kul grej...Vad handlar den om då?-Jo en drömtatuering ;-) inklusive en helg i Stockholm på Stockholm Inkbash mellan 26-28 augusti...Var med och tävla du också :-DHär är länken http://www.tlc...

Av Ingrid - 17 april 2011 01:00

Bruno running around and playing like crazy with the ball. Holly trying to catch up and teasing  . Training for the puppyshow may the 1st. And a picture of Svea, our allergic girl. Nice day in the springtime.   Bruno har lekt med fotbollen som en...

Av Ingrid - 15 april 2011 17:17

                  

Av Ingrid - 14 april 2011 21:55

I saw the first Hedgehog of the year this past night. It was in a hurry and run down in the grass in the ditch. So there is no picture. And the first frogs has visited the roads. The big birds (I don´t know there name in english) has arrived. The pic...

Presentation


Bloggen om våra frallor och livet i största allmänhet. Klicka på bilderna så kommer dem upp i större format. Allt bildmaterial är copyrightskyddat så fråga först innan du "lånar".
Tack och Välkomna hit!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Väder

Vädret Ulvsby

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Portaler och listor

Kategorier


Skapa flashcards