Alla inlägg under januari 2010

Av Ingrid - 26 januari 2010 15:19

Igår bloggade jag om en otrevlig händelse som inträffade i söndags.


Idag är det dags igen. Nästan på samma plats. Vad är det som händer? Smittar det här?


http://www.nwt.se/article649249.ece


http://vf.se/Nyheter/Varmland/Person-pakord-av-tag-100126.aspx

Av Ingrid - 26 januari 2010 02:42

Stod igår söndagskväll på Karlstads järnvägsstation och väntade på en person som skulle komma med tåget kl 18:55. När jag och sambon kom ner till stationen så ser vi på tavlorna i taket att just det här tåget är 13 minuter sent. Han, ja för det va en han, hojtade ut det i högtalarna också.


Så småningom så blir klockan 10 över, och 15 över, och så blir klockan 18 över, och då plötsligt så plingar det i högtalarna och speakerrösten säger ungefär så här -" Tåget från Oslo, Charlottenberg och Arvika, vidare mot Hallsberg, Katrineholm och Stockholm, står stilla på spåret vid Våxnäs eftersom man har kört på en person som låg på spåret".


Jag kände hur tårarna steg i ögonvrårna och hårståna reste sig på hela kroppen och jag blev till is i hela kroppen.

Min första tanke var "Ludmilla"!? Varför vet jag inte egentligen men jag har ju följt hennes blogg sedan hennes nästan 15-åriga dotter valde att avsluta sitt liv, just framför ett tåg. Ludmilla skriver om sin sorg och det liv som blev till efteråt. En känslosam blogg från en modig och stark kvinna.


Tåget blev stående på spåret i 1½ timme innan det kunde åka fram en knapp kilometer till stationen. Resenärerna fick snällt sitta kvar på tåget tills allt var löst. Först hade tågpersonalen gått ut med information i högtalarna och sagt att de kört på någon som legat på spåret. Andra utropet så hade de sagt att det var en äldre kvinna med cykel som blivit liksom knuffad av tåget vid en övergång. Vid det tredje utropet ca 20 minuter innan tåget fick lämna platsen så sa de att det var en man som hade legat på spåret och försökt begå självmord. Han blev bortknuffad av den stora plogen som tåget hade på loket, så vid transporten till sjukhuset levde han.

Tyvärr så avled han några timmar senare på sjukhuset av sina skador.


Mina varma tankar har ikväll gått till hans anhöriga. Sänder också min varma tankar till lokföraren och räddningspersonalen.


Så här stod det i NWT http://www.nwt.se/karlstad/article648486.ece

och så här i Vf http://www.vf.se/Nyheter/Varmland/En-man-omkom-i-tagolycka-100124.aspx



Av Ingrid - 25 januari 2010 21:14



Helt otroligt. Jag kan inte låta bli att bli imponerad över hans muskelkontroll   

Vilken kille!!!

Av Ingrid - 12 januari 2010 22:17


  

Svea ikväll efter dagens långpromenad.


Har fått ett sms på eftermiddagen om extrajobb så nu ska jag jobba 5 nätter i rad. 3 extranätter plus mina två ordinarie nätter. Så kanske orkar jag inte blogga nåt vidare värst de närmaste dagarna.


Jag tog chansen att gå på en promenad idag när det inte var så kallt. -7 grader medans solen var uppe och sken på vårt vackra vita landskap. Glömde ju kameran såklart :(


Vovvarna har inte varit på långpromenad sedan kylan slog till, de bara vägrar att gå och får kylkramp snabbt. Idag var det lite jobbigt sista 10 minutrarna på promenaden, men då sprang vi hem. Lite kylkramp...

Av Ingrid - 12 januari 2010 16:48

Ja nytt foder var spännande att presentera för vovvarna. Först höll jag den djupfrysta korven framför frallornas näsa och de höll på att äta upp doften som kom från knuten i änden     . Korven fick tina ordentligt innan de fick maten.


Även om Linda sa att vi kan gå över på färskfoder direkt så vill vi skona oss själva. Frallor är ju kända för en viss sorts odör vid soffan framåt kvällen. Trots att vi blandade 50/50 så la det sig som en blågrå dimma vid 22-nyheterna   . 


Kvällsmålet var det första målet som innehöll färskfoder och det vart mäktigt för våra frallor. De lämnade lite mat vilket inte har hänt på säkert några veckor. Andra målet som var i morse så gick allt ner   .


Gasångorna från ändalykten på frallorna har inte varit så påtagliga under dagen. Får se hur det blir ikväll efter tredje målet.


Kliandet då. Jodå, det finns kvar. Tycker att det rosa i ansiktet och på fötterna ser bättre ut. Nu har vi ju givit de en blandning av vanlig mat och torrfoder under 1 vecka, men som sagt så tycker vi att de ser bättre ut i huden redan. Torrfodret innehåller mer än 20 % proteiner medans färskfodret bara 9 %. Ska bli intressant att se om ett par veckor hur de ser ut och beter sig.

2 kg korven.

 


En fralla kan sova precis hur som helst   .

   

Av Ingrid - 11 januari 2010 18:21

Idag har jag varit och mött upp Linda som är återförsäljare för Nordic Färskfoder i Karlstadsregionen. Eftersom våra småfrallor kliar sig onödigt mycket ska vi prova ett foder med lägre proteinhalt, men som ändå ska vara bra. Vi får prova oss fram och se hur det funkar. Köpte 4 stycken 2 kg-korvar till att börja med. Prislista och innehållsförteckning samt produktsortiment finns på Nordics hemsida. Klicka på bilden under eller på länken här ovan så kommer du dit.


     

Av Ingrid - 9 januari 2010 21:24

Lilla Kissen är nöjd. Hon har sovit och ätit och undersökt utrymmet medans jag har sovit efter nattens jobb. Hon har ätit upp nästan en hel burk med Pussi och stoppat i sig gamla kissens "hårdknulingar". Hon har inte varit och bajsat på lådan ännu. Så försäkerhets skull så fick Hon första avmaskningsdosen med Flubenol pasta på sina tassar.


Så fort hon inte har koll på vart jag tar vägen så är hon efter mig och kollar vart jag tar vägen. Liten bebis som verkar otroligt trygg i sig själv med ett lika stort självförtroende som vår gamla 18-åriga drottning Sonja som vi avlivade i maj 2009 pga att njurarna slutade att funka.


      

Av Ingrid - 9 januari 2010 11:12

Inatt eler tidigt imorse så skulle jag svänga av en väg in på en mindre för att dela ut tidningar. Samtidigt som jag svänger upptäcker jag något som ser ut som en isklump tappad från en bil. Ni vet en sån där gråbrun klump som brukarligga mitt i vägen. Eftersom jag svänger samtidigt så smyger jag och börjar rikta in snö/isklumpen mitt under bilen.


Då ser jag till min fasa att klumpen rör på sig och är randig. Stannar i tron att kisse skulle ta sin tidiga frukost och gå. Men nä, kisse vänder sig om och kisar på mig i det skarpa ljuset från billyktorna, burrar upp sig och lägger sig tillrätta. Hmmm, varför då? Påkörd?


Jag sätter på varningsblinkers och går nu ur bilen. Går fram till kisse och börjar klappa klia och prata. Kisse verkar vara en liten ungkatt och börjar genast prata med mig. Reser sig motvilligt upp frå den grushögen hon legat på. Grushögen hade grusbilen tappat. Vet inte om kisse upplevde att hon kunde hålla sig liiiite varm genom att sitta/kura där på grushögen.


Jag lyfter upp lilla kissen i min famn och hela kisse skakar, hon fryser. Jösses tänker jag nu och börjar undersöka kisses kropp i tron om att hon är påkörd, men inget fel hittar jag på kissen. Mellan min arbetsjacka och flera lager tröjor så håller jag kisse. Tar in henne i bilen medans hon sitter under min jacka. Efter 15 minuter skakar kisse fortfarande och då ringer jag min chef och undrar hur/vad jag ska göra. Prova att ta med kisse, annars fryser hon ju ihjäl. När han sa prova så tänkte han på trafiksäkerheten.


Jag provade att åka lite långsamt och kisse protesterade inte nåt. Jag började att åka lite fortare mellan lådorna samt öppna fönstret vid varje låda. Då protesterade kisse högt och ljudligt. Efter sisådär 15 minuter så hade kisse funnit sin plats på nackstödet, fortfarande med högljudda protester när bilen guppade och krängde på dåliga grusvägar.


Snart gled hon ner bakom min nacke. Bra arbetsställning - nope!!! Sakta känner jag att kisse glider ner lite till, och lite till, och lite till, tills hon ligger mellan mig och ryggstödet på svankstödet ungefär. Nu kan vi fortsätta att prata om bra arbetsställning ;) I fyra mil satt jag så. Men vad gör man inte för sina vänner djuren. När kisse gled ner så trodde jag att hon dog, men emellanåt när bilen återigen krängde eller svängde så kände jag att hon rörde på sig, men inte sa hon ett knyst under kvarvarande resan. Hon vände på sig så hon hade nosen inåt bilens mitt istället för utåt mot fönstret.


Jag gissar att hon är runt 6-7 kanske 8 månader, men inte äldre. Ja jo just det, det är en tjej.


Väl här hemma så satte hon vår 10-åriga huskatt på plats. Frallorna satte hon också på plats. Men vad gör en fralla när hon håller på att gå sönder av ren entusiasm... Hon gör allt för att få igång den där hårbollen... Kanske kan frallan lyckas med att lura hårbollen att leka... Hårbollen låter ...akta näsan... frallan skäller lite dovt uppmanande... kisse sätter sig ner... kisse ser svart ut i ögonen och sänker blicken... frallan viftar på svansen (ja det vet vi ju hur det ser ut ;)) ...kisse fräser igen... ...kisse reser på sig och går sakta in under soffan... Och där stannar kisse tills frallorna inte orkar vara vakna längre...


Jag har pratat med Djurskyddet i Karlstad och hon är anmäld som upphittad hos polisen. Djurskyddet ska kontakta mig i eftermiddag/kväll och berätta för mig hur vart jag vänder mig för att kolla om hon är chipmärkt. Veterinärerna är ju stängda en dag som denna och inte ringer jag akut för att åka och kolla det. Kisse mår bra, har ätit och druckit och gosar som om hennes sista stund är kommen. Om det inte dyker upp någon ägare så får hon stanna. Jag föll pladask. Så supergo.


Här e´ lilla kisse


    


Nu ska jag hoppa i säng och sova liiite innan nästa nattskift.

Presentation


Bloggen om våra frallor och livet i största allmänhet. Klicka på bilderna så kommer dem upp i större format. Allt bildmaterial är copyrightskyddat så fråga först innan du "lånar".
Tack och Välkomna hit!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Väder

Vädret Ulvsby

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Portaler och listor

Kategorier


Skapa flashcards